100% Scandinavisch Design

Op ontdekking in Noorwegen

De reis naar Noorwegen stond al heel lang op ons lijstje en dit jaar ging het er eindelijk van komen, want wat was ik benieuwd naar dit land. Je hoort dat het anders is dan de andere Scandinavische landen, ruiger…. Maar hoe uit zich dat dan….Na deze vakantie ben ik het volledig eens met deze omschrijving. Denemarken is een mooi, heuvelig groen land. Zweden is groter, bosrijker met nog meer rust en ruimte. Noorwegen is…. ruig, groots, indrukwekkend, een land waarin we onderweg toch best vaak met bewondering en ‘wauw’ uitroepend, onze ogen uitkeken. Het land was nog mooier dan ik me had voorgesteld.

Noorwegen… ik ben fan!

Daarom wil ik graag een blog over onze vakantie schrijven…maar het echt overbrengen hoe gaaf en mooi het is, zal lastig zijn. Zelfs foto’s konden het niet altijd vastleggen. De grootsheid is soms zo lastig weer te geven. Toch ga ik proberen jullie te inspireren om ook eens naar dit prachtige land te gaan, maar denk er bij de beschrijvingen altijd bij…dat het in het echt nog veel mooier en spectaculairder is dan wat je bij mijn woorden kunt voorstellen.

Als ik onze reis stap voor stap ga omschrijven, dan wordt het een blog van een uur (daar wil ik jullie niet mee vermoeien), daarom focus ik nu op de 10 hoogtepunten waar wij zijn geweest. In het komende jaar zal ik zeker nog weer een blog schrijven met een ander detail van onze vakantie.

Onze reis in een notendop

We zijn via Denemarken (Hirtshals) met de boot naar Noorwegen gegaan, waar we in Langesund aankwamen. Dit bleek ook echt een mooie aankomst te zijn, omdat gelijk het ruige landschap van Noorwegen zichtbaar werd. Via de zuidelijke kust zijn we met wat stops (1) richting Stavanger gereden, waar we een dag Stavanger (2) bezochten en de Preikestolen (3) beklommen. Onze reis ging verder langs een ontzettend mooie route richting het Hardangervidda (4)( hoogvlakte en nationaal park). Daar hebben we veel watervallen (5) mogen zien. Door het mindere weer een dagje eerder richting Bergen gegaan, waar we spontaan een airbnb hebben geboekt i.v.m. de verwachte regen. Daar bezochten we natuurlijk Bergen (6) en ondernamen we een treinrit naar Flåm (7). Toen langzaam weer richting het oosten van Noorwegen, waar we de Gaustatoppen (8) beklommen en diverse staafkerken(9) bezochten en gingen kanoën. Onze reis eindigde in Oslo (10) waarna we na 2 dagen, weer via Denemarken naar huis reden.

De 10 hoogtepunten van onze reis (in onze reisvolgorde)

1 – Lindesnes Fyr

Rij je langs de zuidkust dan is een omweg (ja dat is het wel) naar het zuidelijkste puntje van het vasteland het zeker waard. Niet alleen is de route supermooi en kom je langs de meest fotogenieke dorpjes, ook het eindpunt de Lindesnes Fyr (vuurtoren) is prachtig. Het is de oudste vuurtoren van Noorwegen. Je kunt in de vuurtoren, er is een museum en er zijn nog delen van Duitse forten die je kunt bezoeken en zelfs door de gangenstelsels kunt lopen.

2 – Stavanger

We hadden de pech dat het regende…..heel veel en hard regende die dag, het is denk ik nog geen 15 minuten droog geweest. Daar hebben we dan ook dé beste aankoop van de hele vakantie gedaan, een regenbroek. Die heeft ons droog gehouden, maar ook vaak warm, gedurende de rest van de vakantie. We hebben door dit weer veel musea bezocht in Stavanger, maar die waren ook erg leuk, dus zeker geen straf en zeker aanraders. Allereerst het Noors Conservenblik museum, waar je de geschiedenis van de (vis)conservenindustrie kon zien, een zeer belangrijke industrie in de stad tot zeker de jaren 60.

Doordat ons kaartje ook voor het Maritiem museum geldig was zijn we daar ook wezen kijken, maar niet voordat we door Gamle Stavanger, de historische wijk zijn gelopen. Een wijk vol witte huisjes met smalle straatjes van kinderkopjes, echt prachtig. Lunchen deden we bij Godt Brød, een hele fijne lunchzaak met lekkere koffie, zoetigheid en lekker broodjes. Als laatste kun je Stavanger niet verlaten voordat je een bezoekje brengt aan het Olie museum, olie is dé industrie die Noorwegen rijk heeft gemaakt. Het is echt een prachtig museum met ook alles in het Engels (dat is bij veel musea niet helaas), waar veel valt te zien.

3 – Preikestolen

Noorwegen kent veel bijzondere hoogte-uitkijkpunten, maar niet allemaal zijn ze even makkelijk te bewandelen. Ik ben niet meteen de stoerste, maar hou wel van een beetje uitdaging en daarom kozen we ervoor om naar de Preikestolen te lopen. De Preikestolen is een op 600meter hooggelegen plateau, waar je een fantastisch uitzicht hebt over de Lysefjord. Het is een behoorlijke klim over diverse paadjes; stijle, rotsige, gladde en smalle paadjes. En je onderneemt deze klim helaas niet alleen, het is een populaire klim. Bovengekomen ben je ook echt wel blij dat je er bent en het uitzicht….maakt alles goed….geweldig!

4 – Soms is een reisdag ook gewoon prachtig (Van Veen naar Ringøj (omgeving Hardangervidda))

Dit is één van de reisdagen die we in de vakantie hadden. Buiten het waterkrachtmuseum in Odda vlak voor het eindpunt, was er verder geen specifiek hoogtepunt, maar de reis, de weg ernaar toe was geweldig. We hadden per ongeluk in onze navigatie de optie ‘veerboten’ uit gevinkt, waardoor we een beetje om hebben gereden, maar dat was het waard. We zijn via de ‘45’, de ‘9’, de ‘E134’ en de E13 in Ringøj aangekomen. Op deze doorreis zijn we alle verschillende natuurgezichten wel gepasseerd, van mooie dalen, bossen, watervallen, riviertjes, skidorpjes, meren en tot zo hoog dat we naast de sneeuw konden lunchen.

5 – Vøringsfossen

Een wandeling die ook pittig was, door niet zozeer de hoogte, want dat viel mee, maar de hele weg was 1 klauterpartij over rotsen en….rotsen. Deze wandeling startte op een parkeerplaats (degene met souvenirshop en restaurant) na de laatste uitgang van de Måbøtunnel (een spiraalvormig stijgende tunnel). We daalden eerst ongeveer 1,5km naar beneden tot het begin van de wandeling. Hierbij liepen we over de oude weg, waarbij je kon voorstellen, dat deze ooit vervangen is, want de weg was smal. De wandeling was bijzonder om zo in een dal, langs een ruige rivier, klimmend over rotsen te wandelen, waarbij je blij bent dat er pijlen op de rotsen staan, omdat je anders geen idee hebt waar je langs moet gaan. Het eindpunt was bijna onderaan de waterval die zich vanaf ongeveer 180 meter hoogte naar beneden stortte. Deze wandelroute is niet heel erg druk, door het iets uitdagender karakter, de meeste mensen bekijken de waterval vanaf bovenaf.

6 – Bergen

Bergen stond ook bovenaan mijn lijstje, helaas hadden we ook die dag, enorm veel regen. Daarbij waren we ook gewaarschuwd voor de drukte die er kon zijn in Bergen en dat klopte helemaal. Die drukte komt door de Cruiseschepen die er aanmeren en dat zijn er meestal meer dan 1 tegelijkertijd. We hebben dan ook iets meer de luwte opgezocht en de wat rustigere wijken bekeken. Maar uiteraard zijn we ook langs de bekendste en zeker prachtige straat Bryggen gelopen, met zijn prachtige koopmanshuizen langs het water. De daarachter gelegen Gamle Bryggen, hebben we niet echt bekeken, omdat het te druk was, een populaire plek voor toeristen. Ook zijn we met de kabelspoorbaan naar Fløyen (op 320m) gegaan, waar je boven gekomen uitzicht hebt op Bergen. Helaas was door het slecht weer ons uitzicht wat minder mooi. We zijn daarna weer naar beneden gewandeld, waarbij je steeds weer uit kijkjes hebt over de stad.

7 – Flåm

Een aanrader als je nog maar net in Noorwegen bent en nog weinig gezien hebt. Ben je al een week in Noorwegen en heb je al het één en ander gedaan en gezien van de natuur (zoals wij), dan zou ik het niet doen. Voor ons was de treinreis (van Bergen – Myrdal naar Flåm) dan ook niet zo interessant als van te voren gedacht. Wel is het een leuke manier om te gaan wandelen, veel mensen stappen al na één of 2 stations uit (op echt mini stationnetjes) en wandelen dan verder naar Flåm. Wij zijn wel met de trein naar Flåm gegaan en zijn vanaf daar gaan wandelen. We zijn de weg terug gaan lopen en opgestapt op één van de laatste stationnetjes richting Myrdal. De wandeling was prachtig en ondanks dat we aardig in hoogte moesten stijgen, viel dit goed te doen, doordat we over een asfalt weg liepen.

8 – Gaustatoppen

Vanaf de Gaustatoppen op een hoogte van 1883m zou je met mooi weer, niet minder dan een 6e van het totale Noorse grondgebied kunnen overzien. Dat wilden we natuurlijk wel. De wandeling is ongeveer 2 uur heen en 2 uur terug en is een lange klim over rotsige paadjes en in ons geval…deels besneeuwde rotsige paadjes. Want de avond ervoor was een vers laagje sneeuw gevallen. Buiten het feit dat je aan 1 stuk aan het klimmen bent, stond er op het moment dat wij wandelden een zeer sterke koude wind, wat het extra zwaar en guur maakte. Maar boven gekomen, was het uitzicht prachtig. Of we echt een 6e hebben gezien, weet ik niet, maar ver konden we sowieso kijken. O ja, tip, mocht je deze Gaustatoppen gaan beklimmen, neem handschoenen/muts mee.

9 – Staafkerken

Ook op ons lijstje stond een bezoekje aan een paar staafkerken (Stavkirke). Dit zijn volledig van hout opgebouwde kerkgebouwen met een houten geraamte op een stenen fundering van vele honderden jaren oud. Er komt geen spijker, nagels of lijm te pas bij de bouw, alles wordt met zwaluwstaartverbinding, houten pennen en klemverbindingen verbonden. We hebben er 3 bezocht waarbij we er 2 ook van binnen hebben bekeken. De bekendste en tevens grootste staat in Heddal, een van de buitenkant zeer indrukwekkend bouwwerk. De 2e stond in Uvdal, te midden van een openluchtmuseum. Deze Staafkerk heeft een zeer fraai interieur als het om de geschilderde decoratie gaat. Ik zou je zeker aanraden om diverse staafkerken te bezoeken, om zo ook de verschillende uitvoeringen te zien.

10 – Oslo

Onze reis eindigde in Oslo, waar we in een soort hittegolf belanden. We hebben in Oslo voornamelijk de bekende hoogtepunten bekeken aan de hand van wandelingen die in een Oslo reisboekje stonden.
Highlights zijn het operagebouw met zijn moderne strakke witte uiterlijk, die je ook een mooi uitzicht over de stad geeft, maar ook van binnen er zeer mooi uit ziet. Ook het Vigelandspark met zijn prachtige beelden van Gustav Vigeland mag je niet missen. De beelden zijn echt geweldig en samen met de mooie hekwerken, fonteinen en al het groen, is het een plek om lang te kunnen vertoeven. Het Rådhuset (gemeentehuis) was ook zeer bijzonder. Sowieso is het gebouw indrukwekkend door de 2 torens van 60meter hoog, maar ook de vele houtsnijwerken in de gangen buiten, zijn bijzonder en zeer mooi.

Heb je vragen, wil je meer weten over onze reis, reageer hieronder of stuur me een mailtje naar [email protected] Later in het jaar zal ik zeker nog een ander blog schrijven met een andere invalshoek.

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om eens naar Zuid Noorwegen / de Noorse Fjorden te gaan.

Groet,

Ingrid

(foto onder samen met mijn man Rolf op de Gaustatoppen)